kelikkk la saya pelisss!!

i'm not a terrorist!!

apa itu sindrom asperger....
Sindrom Asperger atau masaalah Asperger adalah kecacatan neurobiologi yang dinamakan sempena pakar perubatan Viennese, Hans Asperger, yang menerbitkan kertas kerja pada tahun 1944 yang menggambarkan pola perlakuan pada beberapa pemuda yang mempunyai perkembangan bahasa dan kecergasan normal, tetapi turut menunjukkan tabiat seperti autisma dan kekurangan jelas dalam kemahiran komunikasi dan kemasyarakatan. Walaupun kertas kerjanya diterbitkan pada 1940-an, ia hanya pada tahun 1994 Sindrom Asperger ditambah kepada DSM IV dan hanya beberapa tahun kebelakangan Sindrom Asperger diakui oleh ibubapa dan pakar perubatan profesional.


Dr. Hans Asperger, pakar perubatan yang mana sindrom tersebut dinamakan untuk beliau.
Dr. Asperger menggambarkan pesakit muda beliau sebagai "profesor kecil".Mereka yang mempunyai Sindrom Asperger menunjukkan pelbagai ciri-ciri dan masaalah ini berlainan dari serdahana sehingga teruk. Mereka dengan Sindrom Asperger menunjukkan kekurangan dalam kemahiran kemasyarakatan yang jelas, mempunyai masaalah dengan perubahan dan cenderung kepada suasana yang serupa. Mereka sering mempunyai kebiasaan yang sama dan asyik dengan sesuatu perkara. Mereka menghadapi masaalah membaca petunjuk bukan kata (gerak badan) dan sering kali mereka dengan Sindrom Asperger menghadapi masaalah menentukan ruang jarak badan dengan orang lain. Mereka juga biasanya sensitif kepada bunyi, rasa, bau, dan cahaya, seringkali gemarkan kain lembut, makanan tertentu, dan terganggu dengan bunyi atau cahaya yang tidak disedari orang lain. Ia adalah penting bagi menyedari bahawa mereka dengan Sindrom Asperger melihat dunia dengan sudut pandangan yang berlainan sama sekali. Dengan itu kebanyakan tabiat yang kelihatan pelik atau luar biasa biasanya disebabkan oleh kelainan neurological dan bukannya tabiat buruk yang sengaja atau kurang ajar, dan sudah pastinya bukan disebabkan oleh "didikan yang salah".

Secara takrifan, mereka dengan Sindrom Asperger biasanya mempunyai IQ biasa dan kebanyakan individual (walaupun bukan semua), menunjukkan kemahiran atau bakat menonjol dalam bidang tertentu. Disebabkan kelebihan mereka dan perangai betul bendul, mereka sering dilihat sebagai pelik dan mudah menjadi mangsa ejekan atau dibuli. Sementara perkembangan bahasa kelihatan, pada luaran, normal, pengidap Sindrom Asperger seringkali mempunyai masaalah dalam pragmatik atau paradoks. Perbendaharaan kata mereka amat luas dan sesetengah mereka kedengaran seperti "pensyarah kecil." Tetapi pengidap Sindrom Asperger amat lurus dan menghadapai masaalah mengendali bahasa dalam konteks


apa kena mengena dengan sindrom ni?? hehehe saja je sebagai pengenalan...sapa dah tengok citer my name is khan?? best ohh citer dia... SRK sangat comel dlm citer ni... very beautiful movie... ada pengajaran dan ada yg tak boleh di ikut..so dah tengok tu nilai ler sendiri... tak banyak lagu pun dlm movie mcm tipical filem hindustan yang lain... so... pe lagi pakat2 tengok skang...nak beli dvd ke,donlod ke suka hati ler ye...

My Name is Khan Pictures, Images and Photos

Rizvan Khan, a Muslim man from India, moves to San Francisco and lives with his brother and sister-in-law. Rizvan, who has Aspergers, falls in love with Mandira.

Despite protests from his family they get married and start a small business together. They are happy until September 11, 2001 when attitudes towards Muslims undergo a sea-change.

When tragedy strikes, Mandira is devastated and they split. Rizvan is confused and very upset that the love of his life has left him. To win her back, he embarks on a touching and inspiring journey across America.

'My Name is Khan' is the triumphant story of an unconventional hero overcoming obstacles to regain the love of his life.

0 Response to "i'm not a terrorist!!"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...